ساز مخالف، مجتبی میرتهماسب، 45 دقیقه، 1383.

اوایل دهه‌ی 1380 است، بچه‌های گروه‌های موسیقی زیرزمینی که اغلب در شهرک اکباتان فعالیت دارند، در خانه‌ها، پارکینگ‌ها و انباری‌هایشان، جایی برای تمرین موسیقی فراهم کرده‌اند و بدون امید به شنیده شدن و برگزاری کنسرت فعالیتشان را ادامه می‌دهند. یک تیم 10 نفره از فعالان عرصه‌ی موسیقی به فکر برگزاری و برنامه ریزی یک مسابقه‌ی اینترنتی برای این گروه‌ها می‌افتد. "فرا" با آهنگ پشه بیش‌ترین رأی را آورده، گروه دوم "امرتات" است و مقام سوم به بچه‌های "127" می رسد. قرار می‌شود برای گروه‌های برگزیده، در سالن فارابی دانشگاه هنر کنسرت‌های دانشجویی برگزار شود اما دو روز پیش از رسیدن موعد مقرر، برنامه به هم می‌خورد.
"ساز مخالف" سرگذشت مخاطر‌ه‌جوهاست. "مخاطره جو از درون زندگی‌اش که فاقد نظام است، نظامی می‌سازد." و به آن شکل می‌بخشد. زیمل، مخاطره‌جویان روح را "روشن‌فکران و هنرمندان" می‌داند که زندگی را به سان یک اثر هنری زیست می‌کنند(زیمل در فدرستون،1390: 167) در جایی از فیلم خواننده‌ی گروه امرتات می‌گوید: "واقعاً اگه یک لحظه ما 4 تا بشینیم به این فکر کنیم که چه آینده‌ای در پیشه شب سختی رو خواهیم گذروند."(دقیقه‌ی 34 و 14 ثانیه) درک مخاطره جو از زمان اما درکی مبتنی بر اهمیت شدید "زمان حال" و بی‌تفاوتی نسبت به آینده است( همان، 166). به این ترتیب زندگی او هرچند بسیار شکننده اما بدون تن دادن به آسایش حاصل از پذیرشِ هرچه مسلط است، پیش می‌رود.

off beat mirtahmasb 1

off beat mirtahmasb 2

off beat mirtahmasb 3

off beat mirtahmasb 4

off beat mirtahmasb 5

off beat mirtahmasb 7

off beat mirtahmasb 8

off beat mirtahmasb 9

off beat mirtahmasb 10

off beat mirtahmasb 11

off beat mirtahmasb 12

off beat mirtahmasb 14

off beat mirtahmasb 15

off beat mirtahmasb 16

off beat mirtahmasb 17

off beat mirtahmasb 18

منابع

• فدرستون، مایک (1390) زندگی قهرمانی و زندگی روزمره، ترجمه‌ی هاله لاجوردی، ارغنون: فرهنگ و زندگی روزمره (1)، شماره 19.

برچسب ها: دهه 1380

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی